17.1 C
Athens
19 April - 2024

Επιχείριση απεξάρτησης από το Ρωσικό φυσικό αέριο

Must read

Γράφει ο Αλέξανδρος Δαλέκος 

Σημαντικές εξελίξεις στον ενεργειακό λαμβάνουν χώρα στις χώρες της Βαλτικής, αλλά και στην Σκανδιναβία, στο πλαίσιο της προσπάθειάς τους να δημιουργήσουν δεσμούς που θα τους επιτρέψουν να μειώσουν την εξάρτησή τους από το φυσικό αέριο που προέρχεται από τη Ρωσία. Η σκιά της Gazprom πέφτει όμως βαριά σε όλες αυτές τις εξελίξεις.

Πριν από λίγες εβδομάδες έφθασε στη Λιθουανία ο πλωτός τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Έδρα του θα είναι η παραθαλάσσια πόλη Κλαϊπέντα και το όνομά του «Ανεξαρτησία» («Independence») – διόλου τυχαία επιλογή.

Ο σταθμός θα είναι επιχειρησιακός από τις αρχές Δεκεμβρίου και θα μπορεί να αποθηκεύει ως και τέσσερα δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα αερίου, καλύπτοντας ιδεατά τις ανάγκες και των τριών βαλτικών χωρών. Υπενθυμίζεται ότι η Λιθουανία πληρώνει έναν από τους υψηλότερους λογαριασμούς στην Gazprom για προμήθεια φυσικού αερίου.

Την ίδια στιγμή, η Εσθονία και η Φιλανδία ετοιμάζουν δύο κινήσεις. Η πρώτη είναι η κατασκευή ενός αγωγού φυσικού αερίου μεταξύ τους. Παράλληλα, κάθε χώρα θα κατασκευάσει από ένα τερματικό σταθμό για LNG. Σύμφωνα δε με όσα ανακοίνωσαν οι Πρωθυπουργοί των δύο κρατών, ο Ταάβι Ρόλβας και ο Αλεξάντερ Στουμπ, το μεγάλο τερματικό θα κατασκευαστεί στη Φινλανδία και το μικρό στην Εσθονία.

Το κόστος κατασκευής του διασυνδετήριου αγωγού (Baltic Interconnector), συνολικού μήκους 80 χιλιομέτρων, δεν θα ξεπεράσει σύμφωνα με τις αρχικές προβλέψεις τα 100 εκατομμύρια ευρώ και εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί το 2018. Ο δε λόγος της κατασκευής δύο τερματικών LNG, ένα στο Παλντίσκι της Εσθονίας και άλλο ένα στο Ίνκο της Φινλανδίας, ήταν ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση απέρριψε τη χρηματοδότηση της εφαρμογής ενός κοινού τερματικού.

Αναλυτές επί ενεργειακών θεμάτων επιμένουν ότι η καλύτερη λύση, από άποψη κόστους κατασκευής αλλά και τιμών εισαγωγής, θα ήταν να υπάρχει μόνο ένα τερματικό LNG. Την ίδια στιγμή η Gazprom έχει κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών αγοράσει μερίδια στις εταιρείες που αναμένεται να αναμιχθούν στην κατασκευή του Baltic Interconnector αλλά και τουλάχιστον ενός τερματικού σταθμού LNG. Ουδείς λοιπόν μπορεί με ασφάλεια να προβλέψει την κατάληξη αυτών των σχεδίων.

- Advertisement -spot_img

More articles

Latest article